Valóban szükség van weboldalra?
Számos vállalkozás kezdi azzal online jelenlétét, hogy facebook oldalt indít. Cikkünkben ezt a kérdést járjuk körbe szakmai oldalról, miszerint elégséges lehet-e egy facebook oldal?
Az online jelenlét, olyan akár egy online arc, egy kép, melyhez kötjük a vállalkozás „személyiségét”.
Legyen szó vállalkozásról vagy egyéni vállalkozóról a modern üzleti világban elengedhetetlen megjelenni online. Gondoljunk csak bele, egy szakember keresésétől a bevásárlásig egyre több mindent intézünk online. Felmerülhet a kérdés: vajon egy üzleti Facebook oldal elégséges lehet egy vállalkozás számára vagy szüksége van weboldalra is?
Az üzleti facebook oldal
Egy facebook oldal létrehozása gyors és egyszerű folyamat, ráadásul a hirdetésekkel nem számolva teljesen ingyenes. Ez ideális megoldásnak bizonyul kezdő vállalkozások számára és a tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb egyéni vállalkozó, valamint a vendéglátás nagy része mai napig itt bonyolítja le üzleti tevékenységének online megjelenését.
Tekintve, hogy a facebook egy hatalmas közösségi platform és manapság már nem kell azzal számolnunk, hogy kizárólag a fiatalokat érjük el, biztosíthatja a kapcsolatot a célcsoportunkkal, étterem esetében feltüntethetjük szezonális ajánlatainkat, étlapot.
Összefoglalva tehát, az üzleti facebook oldal előnye:
- Ingyen van, nincs karbantartási, üzemeltetési költség
- Stabil rendszer, ami a biztonságot illeti
- Megfelelő kommunikációval nagy elérést biztosít
- Nem kell adatvédelemmel foglalkozni
Mint mindennek ennek az éremnek is két oldala van. Hátrányai között említhető:
- A fix elrendezés és dizájn, mely nem testre szabható az adott cég arculatához
- Nem saját tulajdon
A facebook tiltási algoritmusa az utóbbi időben kiszámíthatatlan és sokszor ártalmatlan oldalakat tilt le vagy töröl a platformról (természetesen visszaszerezhető, de ez több hónapot is igénybe vehet), így előfordulhat, hogy hosszú idő munkája vész kárba vagy válik elérhetetlenné átmenetileg.
- Elérhetőség hiánya
Bár az elmondható, hogy a facebook biztonság szempontjából stabil rendszernek bizonyul, gondoljunk csak ez elmúlt pár év leállásaira, amikor bár csak pár óráig, de nem működtek megfelelően a platform felületei, nem töltöttek be oldalak. Ebben az esetben, ha maradunk egy étterem példájánál, melynek kizárólag facebookon érhető el étlapja, máris hátrányt szenvedhet egy versenytársához képest, aki vele ellentétben egy akár alap úgynevezett bemutatkozó weboldallal rendelkezik.
Alapvetően lehet, hogy egy induló cég, aki még csak teszteli a piacot, neki megfelelő lehet egy facebook oldal vagy egy kisebb méretű helyi vállalkozás első pár évében, azonban az előbb felsorolt indokok miatt, mindenképp célszerű ezen piaci szereplők számára is megfontolni egy alapvető weboldal elkészíttetését, tekintve annak alacsony áráról, mely hosszútávú befektetés.
Ezek után rá is kanyarodunk másik nagyobb témánkra, a weboldalra és annak előnyeire.
Előszőr és mindenekelőtt azért fontos leszögezni, hogy általunk javasolt a kettőt együtt alkalmazni, de 0.lépésként inkább a weboldalt tartjuk, hiszen manapság még mindig a Google-ben keresnek az emberek és hiába dobja fel a találati listában a facebook-oldalt, egy a vállalat profiljába és arculatához illő weboldal hitelesebb képet alakíthat ki a cégről.
Mi is szól a weboldalak mellett?
- Hitelesség és szakmai benyomás
Egy minőségi, professzionálisan elkészített weboldal megjelenése jobb benyomást kelt a látogatók számára, valamint a weboldal rendelkezik saját domainnel (webcím pl.midomedia.hu) hitelesebb képet ad. Különösen igaz és fontos ez azokban az iparágakban, ahol a bizalom kiemelt fontosságú.
- Tartalom és a funkcionalitás szabadsága
Egy saját weboldal nagyobb szabadságot biztosít tartalom és funkcionalitás kialakításában, míg a Facebook ebből a szempontból rendkívül korlátozott. Egy weboldalon saját igényünkre szabhatjuk a kinézetet, használható SEO (keresőoptimalizálás), mellyel organikus forgalmat generálhatunk, beépíthető online időpontfoglaló rendszer, mindezt olyan módon, ahogy a Facebook nem tudja biztosítani.
- Könnyebben megtalálható a cégünk
Ahogy korábban említettük, a Google megpróbálja keresés alapján a legrelevensább eredményt adni, azonban, ha egy kulcsszóra keresünk, pl. pizza Győr, garantálható, hogy nem szerepel az első találatok között Facebook üzleti oldal, de az esetek túlnyomó többségében még az első két oldalon sem. Így egyrészről organikusan a keresés alapján könnyebben megtalálhatóak leszünk (Google Ads-el még hatékonyabban, erről itt írtunk: Google Ads és a SEO), valamint optimalizálhatjuk tartalmainkat keresőoptimalizálás és felhasználóbarát, reszponzív kialakítással.
- Saját tulajdon
Míg a facebookon kiszolgáltatottá tesz a Meta, mint tulajdonos és az ő szerverparkjuk, addig egy saját weboldal esetén, ha probléma is adódik, a tárhelyszolgáltató megfelelő megválasztása esetén a hiba 10 percen belül elhárítható. Ehhez persze elengedhetetlen a megfelelő ügynökség megválasztása (önreklám), mi minden esetben garanciát vállalunk az általunk készített weboldalakra és annak üzemeltetése, stabil működése biztosított.
- Sablon
Bár sokan a teljesen egyedi megoldásokban hisznek, a sablonok nem ördögtől való megoldások, sőt sok ügynökség részesíti előnyben, hiszen kevesebb munkaórával egy minőségi és hiába sablonból készült lehet egyedibbé tenni, így a cég arculatához és profiljához teljes mértékben illeszkedni tud. Legfontosabb érv mellette pedig, hogy költséghatékony megoldás. A weboldal minden előnyét magáénak tudja, mégsem több százezer forintos költség.
Nézzük a weboldal hátrányait
- Pár évente érdemes nagyobb frissítést eszközölni
Ez azonban egy megfelelően megválasztott ügynökség esetében nem lesz nagy költség, hiszen a megállapodás alapján ugyan, de a jól megválasztott cég, webfejlesztő nem hagyja magára az oldalt, így nem lesz akkora feladat a karbantartás sem.
- Adatvédelem költségei
Egy saját tulajdonú weboldal esetében meglehetősen költséges az adatvédelemmel foglalkozni és jogilag minden a helyére tenni. ÁSZF vagy adatvédelmi tájékoztató hiánya komoly, akár 500 000Ft-os büntetést is vonhat maga után, így ez is egy sarkalatos pont miért válasszon az ember ügynökséget.
Nálunk, a Midomedia csomagjaiban foglalja az adatvédelmi tájékoztató, az ÁSZF és a sütik kezeléséről szóló dokumentumok megírását, elkészítését, így minden tényező szerint biztonságban tudhatja weboldalát.
Összefoglalva
Egy jól felépített online jelenlét megköveteli a saját weboldalt és az aktív közösségi média profilt is, legyen szó a legkisebb vállalkozásról vagy nagyobb cégekről. A Facebook oldal képes gyors eredményeket elérni, azonban mindezt hirdetések útján.
A hosszútávú, stabil eredményeket, a hitelességet a weboldal nyújtja megfelelően kombinálva egy facebook oldallal.
A két platform együttes használata lehetővé teszi, hogy a vállalkozás a lehető legjobban használja ki az online marketingben rejlő lehetőségeket, növelve az ügyfélszerzés és az online jelenlét hatékonyságát.